حمل با كانتینر دارای چه مزایایی می باشد

پیشرفت تكنولوژی در زمینه حمل و نقل باعث گردیده تا متصدیان حمل و نقل تمام سعی و كوشش خود را بكار برند تا محمولات سریعتر و سالمتر به مقصد برسد.یكی از این پدیده ها كه باعث تسهیل حمل و نقل بین المللی می گردد ، حمل كالا بوسیله کانتینر( Container)است.

اصولا استفاده از كانتینر از اواسط دهه 1960 رایج گردید.اصولا كانتینرهای استاندارد از سال 1965 به بعد وارد بازار حمل و نقل گردیده و مورد استفاده قرار گرفت و باعث شد تا هزینه های حمل و نقل و بسته بندی كاهش پیدا كند.

استفاده از كانتینر امكان حمل انبار به انبار را بهتر ممكن می سازد.در سیستم حمل و نقل اگر بتوان تعداد دفعات بارگیری و تخلیه كالا را بصورت واحدهای پراكنده كاهش داد،ضمن سرعت بخشیدن به كار تخلیه و یا بارگیری ، كالا با آسیب كمتری بدست صاحبان آن خواهد رسید.حمل با كانتینر این را ممكن می سازد تا واحدها و بسته های زیادی را در كانتینر قرار داده و در واقع بارهای متعددی را بصورت «یك پارچه» (Unitization )در آورد.

مزایای حمل با كانتینر

 كاهش خسارت ناشی از شكستگی ، خراب شدن و یا سرقت مورد بیمه

كاهش هزینه های بسته بندی ، تخلیه و بارگیری كالای مورد بیمه

 حمل یكجای مورد بیمه در كانتینر با توجه به ظرفیت آن

حمل با كانتینر امكان تحویل كالا را از محل تولید به مصرف را ممكن می سازد(Door to Door )

 حمل با كانتینر سرعت كار بار گیری و تخلیه را افزایش می دهد.

مزایای یكپارچه سازی كالا در حمل با كانتینر

 حذف جابجایی سنتی كالا از سیستم حمل و نقل

 حداكثر بهره گیری از فضای مفید وسایل حمل

 تسهیل در آماده سازی كشتی برای عملیات بارگیری و تخلیه

 ممانعت از بارگیری اضافی(Over storage) در وسیله حمل

 ایجاد ایمنی و تعادل بهتر و سریعتر در كشتی

 كاهش مبادله اسناد مربوط به كالا كه باعث وقفه و معطلی در عملیات بارگیری و تخلیه می گردد.

 اصولا سیستم حمل و نقل بین المللی كلیه این كوششها و مساعی را بدین جهت مبذول می دارد كه بتواند از سرمایه گذاریهای انجام شده در این سیستم بهترین بهره برداری را بنماید.

بسیاری از كارشناسان سیستم حمل و نقل براین عقیده اند كه پیدایش كانتینر در واقع همان انقلاب تكنو لوژیكی در صنعت حمل و نقل بوده است.«اگر فرض كنیم حمل كالا بوسیله كانتینر اتفاق افتاده و تمام شده باشد ، توسعه آن هنوز ادامه دارد و در دهه آینده با سرعت زیادتری شكل تكمیلی خود را طی خواهد كرد و مسیر های جایگزینی ، تغییر در توازن كالا های وارده و صادره و نوع تكنو لوژی و عملیات مورد بهره برداری از جمله عواملی است كه ریسك سر مایه گذاری این سیستم را بالا می برد.

در مورد كشور خودمان نخست باید بررسی كرد كه چند درصد از مبادلات بین المللی ایران را كالاهای قابل حمل با كانتینر تشكیل می دهد و سهم فعلی مبادله كالا با كانتینر چه فاصله ایی با این درصد از مبادلات دارد؛ جالب است بدانیم كه كانتینر بعنوان محفظه متعلق به خط كشتیرانی است یا خط كشتیرانی آن را از مالكش اجاره كرده است. باید در هر مسیر تجاری محاسبه شود كه تعداد دفعاتی كه كانتینر از مبداء اولیه پر شده و پس از تخلیه در مقصد نهایی به مبداء اولیه باز می گردد چند بار در سال است».

 انواع كانتینر

همانطور كه قبلا اشاره كردیم كانتینر ها از بدو پیدایش خود یعنی حدود نیم قرن قبل تاكنون تحولات ساختاری فراوانی را پشت سر گذاشته اند. كانتینرها ابتدا از چوب ساخته می شد كه هنوز نوع چوبی آن وجود دارد. امروزه اغلب كانتینرها از آهن ساخته شده است. كانتینر هایی كه از فایبر گلاس ساخته شده وجود دارد كه ضمن مقاوم بودن بسیار سبك و جابجایی آن ساده تر است.در سالهای اخیر كانتینر هایی از جنس آلومینیوم به بازار عرضه شده كه بسیار مقاوم و سبك است.كانتینر های یخچالی دارای اسكلت دوجداره هستند و به همین دلیل درجه حرارت را ثابت نگه می دارند و بدین طریق از فساد محصولات و مواد غذایی جلوگیری می شود.تولید و ساخت كانتینر ها ضمن اینكه از استانداردهای بین المللی تابعیت می كند باید براساس معیارهای سازمان بین المللی استاندارد باشد.كانتینر ها را می توان از نقطه نظر ابعاد ? وزن?اندازه به شرح زیر طبقه بندی نمود.

مشخصات كانتینر ها

علامت ابعاد طول عرض وزن خالص
IA 40 فوت 8 فوت 8 فوت 30 تن
IB  30فوت 8 فوت 8 فوت  25 تن
IC 20فوت 8 فوت 8 فوت 20? تن
ID 10 فوت 8 فوت 8 فوت 10 تن

با توجه به جدول ذكر شده در بالا انواع متفاوتی از كانتینر تولید می شود كه برای مصارف گوناگون در شبكه حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد. البته كانتینر هایی با ارتفاع بیشتر از آنچه كه در جدول بالا ذكر گردیده وجود دارد.

 كانتینر هایی كه با در نظر گرفتن اطلاعات مشرو حه در جدول تولید می شوند عبارتند از:

* كانتینر برای حمل كالای متفرقه (General cargo containers)

*  كانتینر های بسته (Closed containers)

*  كانتینر های روباز(Open top containers)

* كانتینر هایی كه پهلوی آنها باز است.(Open side containers) 1 2

* كانتینر هایی كه رو و پهلوی آنها باز است.(Open top,Open side container)

*  كانتینر هایی كه رو ? پهلو و پشت آنها باز است.(Open top,Open side,Open end containers)

* كانتینر های مخصوصی كه دارای كنترل درجه حرارت هستند.

*  كانتینر های یخچالی(Refrigerated containers)

* كانتینر های عایق دار(Insulated containers)

* كانتینر های حرارتی(Heated containers)

* كانتینر های مخزنی(Tank containers)

* كانتینر های مخصوص حمل گاز فشرده

* كانتینر های مخصوص حمل كالای فله(Bulk cargo containers)

* كانتینر های كفی(Platform containers)

* كانتینر های داری تهویه (Ventilated containers)

* كانتینر های سوپر رك(Super Rack Container)

مسئولیتهای متصدی حمل ونقل ویا مالكین كشتی حسب وظیفه ونقشی كه دركار حمل و نقل كانتینر دارند متفاوت است.اگرمالكین كشتی صرفا به عنوان یك متصدی حمل و نقل دریایی برای حمل و نقل  كالا به خارج از كشور اقدام می نمایند مسئول نخواهد بود زیرا كانتینر در ید اختیار او قرار ندارد.اما شركت های حمل و نقل كانتینری بزرگی وجود دارند كه كلیه خدمات را ارائه میكند وحمل و نقل كانتینرها با كشتی های آنها صورت می پذیرد دارای مسئولیت هستند.به هر حال تعیین مسئولیت های متصدی حمل با توجه به وسایل حمل چند گانه مشكل است .مثلا چنانچه كانتینر از طریق زمینی حمل شود مسئولیت براساس شرایط(C.M.R) میباشد.

«معاهده مربوط به قرار داد حمل و نقل كالا از طریق جاده ایی كه بنام CMR معروف گردید در 19 ماه مه 1956 در ژنو به تصویب رسید.»

6 آذر 1398
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان (کلیک کنید) 02144769200